Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

onderwaarde koophuis, advies gevraagd...

  • Hans

    Bedankt voor de reacties, ik heb er echt wat aan!

    Tot slot heb ik eigenlijk nóg een vraag. We zijn er wel over eens dat ik het beste in het huis kan blijven. Ik ben nu met de aanvraag bezig om de hypotheek en het huis op mijn naam te laten zetten. Mijn aanstaande ex vriendin is een huurwoning aan het zoeken.

    Stel, ze vindt binnenkort een woning en gaat daar wonen. We zijn het eens over de kinderalimentatie, de verdeling van de inboedel en waar de kinderen gaan wonen op welke dagen.

    Wat zijn de consequenties als we onze geregistreerd partnerschap later laten ontbinden? Nu hebben we veel kosten met de verhuizing en inrichting. Het zou beter uitkomen de ontbinding, en de samenhangende kosten, volgend jaar uit te voeren. Maar wat gebeurd er dan met belastingen, toeslagen ( huurtoeslag, een ouderkorting, combinatiekorting etc.) en kortingen? Kan mijn vriendin die toeslagen en kortingen aanvragen als we nog een verbintenis hebben? Wat zijn de voor en nadelen hiervan? Is dit aan te raden? Zijn er dan nog andere factoren om rekening mee te houden?

  • Jan J.

    Vreemd dat ik in al die berekeningen en eisen van de vriendin geen enkele keer de optie lees dat ze ook wel langer kan gaan werken. Gezien haar hoge nettosalaris dat ze nu over 2 dagen verdient lijkt het me zeer de moeite waard om langer te gaan werken als bijdrage in deze problemtiek.

  • Anne-Mieke

    Dan heb je toch niet goed gelezen, want ik heb wel degelijk ook op die optie gewezen.

  • Hans

    Hans Schreef:

    ——————————————————-

    > Bedankt voor de reacties, ik heb er echt wat aan!

    >

    > Tot slot heb ik eigenlijk nóg een vraag. We zijn

    > er wel over eens dat ik het beste in het huis kan

    > blijven. Ik ben nu met de aanvraag bezig om de

    > hypotheek en het huis op mijn naam te laten

    > zetten. Mijn aanstaande ex vriendin is een

    > huurwoning aan het zoeken.

    >

    > Stel, ze vindt binnenkort een woning en gaat daar

    > wonen. We zijn het eens over de kinderalimentatie,

    > de verdeling van de inboedel en waar de kinderen

    > gaan wonen op welke dagen.

    >

    > Wat zijn de consequenties als we onze

    > geregistreerd partnerschap later laten ontbinden?

    > Nu hebben we veel kosten met de verhuizing en

    > inrichting. Het zou beter uitkomen de ontbinding,

    > en de samenhangende kosten, volgend jaar uit te

    > voeren. Maar wat gebeurd er dan met belastingen,

    > toeslagen ( huurtoeslag, een ouderkorting,

    > combinatiekorting etc.) en kortingen? Kan mijn

    > vriendin die toeslagen en kortingen aanvragen als

    > we nog een verbintenis hebben? Wat zijn de voor en

    > nadelen hiervan? Is dit aan te raden? Zijn er dan

    > nog andere factoren om rekening mee te houden?

    Heeft er iemand een antwoord op mijn vragen?

  • Anne-Mieke

    Zolang het geregistreerd partnerschap niet ontbonden is:

    -maar u wel duurzaam gescheiden leeft van elkaar, dan wordt u voor de huur- en zorgtoeslag niet als toeslagpartners van elkaar gezien. Afhankelijk van haar eigen inkomen en de hoogte van haar huur kan uw vriendin dus recht hebben op huurtoeslag.

    -blijft u voor de Belastingdienst automatisch elkaars fiscale partner (dit m.b.t. de aftrekposten en de heffingskortingen).

    -blijven alle bezittingen (dus ook de woning) en schulden gemeenschappelijk, behalve die waarvoor in de partnerschapsvoorwaarden een andere regeling is getroffen

    -kunnen de schulden van ieder van u verhaald worden op de gemeenschappelijke bezittingen.

    -zal de hypotheekverstrekker waarschijnlijk niet akkoord gaan met het ontslaan van uw vriendin uit haar hoofdelijke aansprakelijkheid m.b.t. de hypotheek.

    -zullen, als de woning op naam van alléén u wordt gezet, dus ook de partnerschapsvoorwaarden m.b.t. het eigendom van de woning en de hypotheekschuld moeten worden aangepast (en daar hangt een behoorlijk prijskaartje aan omdat daarvoor een notariële akte en toestemming van de rechter nodig is).

  • Hans

    Anne-Mieke Schreef:

    ——————————————————-

    > Zolang het geregistreerd partnerschap niet

    > ontbonden is:

    >

    > -maar u wel duurzaam gescheiden leeft van elkaar,

    > dan wordt u voor de huur- en zorgtoeslag niet als

    > toeslagpartners van elkaar gezien. Afhankelijk van

    > haar eigen inkomen en de hoogte van haar huur kan

    > uw vriendin dus recht hebben op huurtoeslag.

    > -blijft u voor de Belastingdienst automatisch

    > elkaars fiscale partner (dit m.b.t. de

    > aftrekposten en de heffingskortingen).

    Ik begreep dat één ouderkorting en inkomensafhankelijke combinatiekorting wel aangevraagd kan worden als je tenminste 6 maanden van dat belastingjaar gescheiden leeft? Dit zou dan toch vanaf 1 jan 2010 aangevraagd kunnen worden?

    > -blijven alle bezittingen (dus ook de woning) en

    > schulden gemeenschappelijk, behalve die waarvoor

    > in de partnerschapsvoorwaarden een andere regeling

    > is getroffen

    Kan je dit niet afdekken door samen een inboedellijst op te maken en te ondertekenen?

    > -kunnen de schulden van ieder van u verhaald

    > worden op de gemeenschappelijke bezittingen.

    > -zal de hypotheekverstrekker waarschijnlijk niet

    > akkoord gaan met het ontslaan van uw vriendin uit

    > haar hoofdelijke aansprakelijkheid m.b.t. de

    > hypotheek.

    Ook dit is nieuw voor mij…

    > -zullen, als de woning op naam van alléén u

    > wordt gezet, dus ook de partnerschapsvoorwaarden

    > m.b.t. het eigendom van de woning en de

    > hypotheekschuld moeten worden aangepast (en daar

    > hangt een behoorlijk prijskaartje aan omdat

    > daarvoor een notariële akte en toestemming van de

    > rechter nodig is).

    Een nieuwe notariële akte met alleen mijn naam erin moet er natuurlijk komen. Nadat de hypotheek op mijn naam is gezet. Ik vraag me af wat een rechter hiermee te maken heeft? Op het moment dat we echt gaan scheiden komt er in het convenant dat het huis naar mij gaat en dan is het toch opgelost?

    Pff Anne-Marie, je maakt het er niet makkelijker op voor mij! ;)

  • Anne-Mieke

    > Ik begreep dat inkomensafhankelijke combinatiekorting wel

    > aangevraagd kan worden als je tenminste 6 maanden

    > van dat belastingjaar gescheiden leeft? Dit zou

    > dan toch vanaf 1 jan 2010 aangevraagd kunnen

    > worden?

    U heeft gelijk. Ook geregistreerd partners die duurzaam gescheiden leven worden door de Belastingdienst als ongehuwd gezien en zijn dus geen fiscaal partner van elkaar. Excuses voor mijn vergissing dus.

    > Kan je dit niet afdekken door samen een

    > inboedellijst op te maken en te ondertekenen?

    Nee, dat kan alléén middels het wijzigen van de partnerschapsvoorwaarden. Zo'n onderhands ondertekende inboedellijst heeft t.o.v. derden n.l. geen enkele rechtskracht.

    > Een nieuwe notariële akte met alleen mijn naam erin moet er natuurlijk komen.

    > Nadat de hypotheek op mijn naam is gezet. Ik vraag me af wat een rechter hiermee > te maken heeft? Op het moment dat we echt gaan scheiden komt er in het

    > convenant dat het huis naar mij gaat en dan is het toch opgelost?

    Als de partnerschapsvoorwaarden niet worden aangepast blijven woning en hypotheekschuld onder het gemeenschappelijk bezit vallen zolang het geregistreerd partnerschap niet ontbonden is (dus ongeacht op wiens naam ze staan!)

    Het opstellen of wijzigen van partnerschapsvoorwaarden gedurende het geregistreerd partnerschap is niet mogelijk zonder voorafgaande machtiging door de rechter. Dat is in de wet nu eenmaal zo bepaald om te voorkomen dat (toekomstige) schuldeisers benadeeld kunnen worden.

    > Pff Anne-Marie, je maakt het er niet makkelijker op voor mij!

    Scheiden is áltijd moeilijk, tóch? ;)

    Gr. Anne-Mieke (!)

  • Hans

    Juist jah, Anne-Mieke

    Bedankt voor je advies!

  • Nynke

    Even nog een late reactie/vraag.

    Is het ook niet zo, dat als jij, Hans, de restsschuld volledig op je zou nemen, dat dat door de belastingdienst als een gift gezien wordt en daar dus ook nog belasting over betaald moet worden?

    Ik zit nu in dezelfde situatie (ik blijf in het huis met onderwaarde) en probeer me nu ook door alle info op internet te worstelen.

    Groetjes en sterkte,

    Nynke

  • Hans

    Hoi Nynke,

    Volgens mij heb je gelijk ja!

    Maar ik geloof dat je geen officiele taxatie nodig hebt. Je kunt ook gewoon de WOZ waarde, of een waardebepaling door een makelaar laten doen. Je bepaald daarna samen met je ex dat de waarde gewoon hetzelfde is als de hypotheekwaarde. Dan is er geen over en geen onderwaarde…

    Shoot me if I'm wrong ;)