Hoi Mar,
de kinderen zijn 12 en 14 jaar. De oudste is al zover dat ze zich tegen moeder gaat afzetten want ze wil niet meer hebben dat mama maar constant tegen haar zegt “je moet dit tegen papa zeggen, je moet dat tegen papa zeggen”. Zij wil niet meer gecommandeerd worden door haar moeder hoe ze met haar vader moet omgaan.
Maar ondanks deze, voor ons, positieve insteek van zijn dochter, lukt het moeders toch nog steeds om ook haar dochter nog steeds voor zich te winnen.
Ik heb al heel vaak gezegd, de kinderen zijn heel bang voor mama maar durven dit niet toe te geven. Ze weten dondersgoed, als we tegen mama ingaan hebben we thuis bij mama grote problemen . En uiteindelijk brengen ze van de 14 dagen toch 12 dagen met moeders door! Dus ja, ik snap zelfs ook nog wel dat ze moeders te vriend willen houden (voor de lieve vrede).
Ik zelf denk, net zoals jij, ook dat er een duidelijke grens getrokken moet worden en dat er naar de kinderen toe moet worden gezegd wanneer ze wel en wanneer ze niet bij ons zullen zijn en dat wij (mijn man en ik) dat standpunt dan ook aan moeten houden, ongeacht wat moeder zegt of doet! En dan misschien inderdaad maar een paar weekenden geen kinderen, maar op lange termijn zal dit wel het beste werken.
Alleen wil mijn man hier nog niet echt aan meewerken, hij ziet zijn kinderen al zo weinig en is dus blij als ze komen. Plus….waarschijnlijk zal de moeder hier dan wéér haar voordeel uit gaan halen en tegen de kinderen zeggen: “zie je wel, papa wil jullie helemaal niet meer want waarom zou je anders dit weekend niet mogen komen?”
Dus, hoe goed we het ook aan de kinderen zullen uitleggen, moeders zal er haar voordeel mee gaan doen.
Want 1 ding is zeker, haar insteek is de kinderen helemaal bij papa weghalen! Ze heeft het enige tijd geleden tegen mijn (haar ex) schoonmoeder zelf verteld: “ik heb de kinderen bijna zover dat ze niet meer naar hun vader willen!!”
Complimentje voor deze moeder hoor, haar kinderen zijn toch wel “heel belangrijk” voor haar als ze ze hun eigen vader nog niet gunt!
Moedeloos worden we ervan…