Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

partneralimentatie

• pinguin

Wordt die 264 euro eigenlijk afgetrokken van de KA behoefte?

• E.A.

Even bij de les blijven pinguin. ;) KA-behoefte is een (in principe) vaststaand minimaal bedrag voor kosten levensonderhoud

kind(eren). Je verwart het weer met de te betalen KA, welke gelijk of lager kan zijn.

De €264 in de wwb norm is voor totale kosten levensonderhoud kinderen ongeacht of het gaat om 1, 2,3,…of meer (?) kinderen.

Die €264 verlaagt dus niet de KA-behoefte want die blijft gelijk.

Als er KA wordt betaald, vermindert de wwb uitkering met de toaal betaalde KA .Dat kan dus in een bepaalde situatie €150,- zijn maar ook € 600,-. In het laatste geval wordt de uitkeringsgerechtigde gedwongen om de voor de kind(eren) bestemde KA te gebruiken voor eigen kosten levensonderhoud.

N.m.m. zou het eerlijker zijn om de wwb norm nooit met meer dan die €264,- te verlagen als er kinderen in het gezin van de uitkeringsgerechtigde zijn. De vader is immers bereid KA te betalen naar draagkracht, de moeder wil het aan de kinderen besteden, maar de instanties storten het in hun schatkist.

• pinguin

Zat me te bedenken dat het vreemd is dat hoe meer een verzorgende ouder verdiend, hoe zelfstandiger zij is, maar ook hoe meer kans er is op PA betalen aan haar.

Immers hoe groter het deel wat zij aan KA kan betalen, hoe meer de niet-verzorgende ouder overhoudt om PA te betalen.

Ik heb trouwens begrepen dat voor de KA berekening beide ouders wel als alleenstaande (920 euro) worden meegenomen. Waarschijnlijk juist omdat die 264 euro ten behoeve van de kids zijn.

• E.A.

:D

De mogelijkheid van PA is o.a. afhankelijk van de berekende PA-behoefte (Hofnorm) en de mate van behoeftigheid.

Als de verzorgende ouder een inkomen heeft waardoor het grootste deel van de KA aan die verzorgende ouder wordt toegerekend, betekent dit eveneens dat het inkomen van de “niet-verzorgende” ouder (eigenlijk de ouder die niet hoofdverblijfplaats van de kinderen heeft) geen andere (eventueel gelijke) verdeling van KA toelaat wegens het ontbreken van draagkracht.

In het geval een ouder geen draagkracht heeft voor KA-(behoefte) is er dus, in het algemeen, ook geen draagkracht voor PA.

Uitzonderingen daargelaten…;)

• pinguin

In mijn geval heeft rechter tijdens wijziging VV bepaald dat er bij beiden geen rekening gehouden wordt met woonlasten boven de bijstandsnorm.

Hierdoor is er plots draagkracht om de gehele KA behoefte te voldoen. Ex had hoger inkomen, dus ook een hoger KA-deel.

Op het laatste moment ben ik weer aan het werk gekomen. Daardoor loonstrook pas tijdens de echtscheidingszitting ingeleverd.

Nu mag de rechter een nieuwe berekening maken.

Er schijnt jurispudentie te zijn dat het loon dat verdiend wordt op het moment dat partijen feitelijk uit elkaar gaan bepalend is. Toen was ik werkloos met dus een laag inkomen.

Nu heb ik een gelijk inkomen als ex in de laatste maanden en een hoger inkomen in vergelijking met wat zij in 2009/2010 verdiende, dus spannend wat rechter hiervan bakt.

• E.A.

Ooit gehoord van Lieverkoekjes ? Ik denk niet dat je die gaat krijgen ;)

• pinguin

?? Verklaar je nader?

• E.A.

?? Woeff

• Verdrietig

pinguin Schreef:

——————————————————-

> Nederlandse vrouwen en in het bijzonder gescheiden

> Nederlandse vrouwen zijn bijzonder behoeftig.

> De Nederlandse vrouw is, ondanks de emancipatie,

> bijzonder onzelfstandig. Er moet voor die vrouwen

> gezorgd worden.

> Liefst van de wieg tot aan het graf. Daarom mag de

> man zich gelukkig prijzen dat hij “maar” 12 jaar

> een boetebedrag moet schenken aan zijn ex.

> In de Duitsland, waar wij volgens onze koningin op

> zoveel tereinen aan kunnen spiegelen, is de max

> duur PA 3 jaar. Maar dit geheel terzijde.

En dan heb ik zeker net die ene behoeftige man getroffen die er in heel nederland bestaat….

Er is nog nooit een man die ook maar één cent voor mijheeft betaald, maar andersom…..

Dus alsjeblieft gooi niet alle vrouwen op één hoop, daar doe je mij en vele andere hardwerkende vrouwen tekort mee.