ursula74 Schreef:
——————————————————-
> ook ik ben een gescheiden moeder en de kinderen
> (bij echtscheiding 9 mnd en 4,5 jr) wonen bij
> mij.
> Ik heb in overleg met een notaris vast laten
> leggen in mijn testament dat ik niet wil dat de
> kinderen na mijn overlijden bij hun vader gaan
> wonen maar bij hun peet ouders gaan wonen. De
> peetouders zijn in elk geval zeker degene die de
> financien gaan regelen na mijn evt overlijden.
> Er is mij toegezegd dat een rechter uiteindelijk
> moet beslissen na mijn evt overlijden waar de
> kinderen wonen, dat wat ik in mijn testament heb
> staan zeker mee telt maar niet doorslag gevend
> hoeft te zijn,. De peetouders van de kinderen
> beheren echter wel hun erfenis/geld dus hun vader
> kan niks zonder overleg met deze peetouders.
> Misschien heb je hier nog wat aan
> Sterkte
Als er sprake is van gezamenlijk ouderlijk gezag, dan houdt uw ex na uw overlijden automatisch alleen het ouderlijk gezag en is hij degene die mag bepalen waar de kinderen gaan wonen. Daar komt zelfs geen rechter aan te pas!
Alleen als uw ex géén ouderlijk gezag heeft moet, na uw overlijden, de rechter beslissen wie het gezag over de kinderen krijgt. U ex heeft in dat geval echter altijd nog een voorrangspositie. Als hij het ouderlijk gezag over de kinderen opeist (waarmee hij ook zelf kan bepalen waar de kinderen gaan wonen) dan zal hij dat meestal ook krijgen, tenzij er gegronde vrees bestaat dat de belangen van de kinderen daarmee geschaad zullen worden. De bloedband weegt in dergelijke gevallen n.l. het zwaarst (behalve dus als dat niet in het belang is van de kinderen).
Heeft u bij testament het beheer van het geërfde vermogen van de kinderen toegewezen aan de peetouders en uw ex houdt alleen het ouderlijk gezag (of krijgt dat van de rechter), dan kan uw ex inderdaad niet over dat vermogen beschikken. Wel kan hij van de peetouders eisen dat zij rekening en verantwoording aan hem afleggen over dat vermogen zolang de kinderen minderjarig zijn.