Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

voogdij na overlijden vader

• papa3011

Geachte Lezer en Lezeressen,

Ik heb een vraag, waarop ik geen enkel antwoord kan vinden op het internet,

Misschien weet iemand van jullie welke weg ik moet behandelen.

Een aantal jaren heb ik samengewoond met een vrouw. We waren niet getrouwd en hadden geen samenlevingscontract,

Uit deze relatie is een dochter geboren. Zij is door mij erkend en na de geboorte is ook direct officieel het ouderschap geregeld bij de rechtbank.

Nu is mijn vraag of het mogelijk is een voogd of iets dergelijks aan te wijzen, die, als ik eventueel kom te overlijden, namens mij een oogje in het zeil houdt.

Is dit mogelijk?

Hoe noem je dit?

Zo ja, wat zijn de rechten van deze voogd?

Zo ja, kan deze voogd beslissingen nemen, namens mij als ik er niet meer ben?

Graag een antwoord of eventueel een verwijzing naar een instantie, die eventueel wel een antwoord weet.

Groet,

Wim

• Anne-Mieke

Als een kind twee gezagdragende ouders heeft en één van hen komt te overlijden, dan krijgt de andere ouder van rechtswege (dus automatisch) het éénhoofdig ouderlijk gezag. Van voogdijschap kan alléén sprake zijn als er helemáál geen gezagdragende ouders meer zijn, dus als beide ouders zijn overleden of als b.v. de rechter na uw overlijden de moeder zou ontzetten of ontheffen uit/van haar ouderlijk gezag.

Wat u graag zou willen, een voogd die na uw overlijden namens u een oogje in het zeil houdt en beslissingen neemt, is dus niet mogelijk zolang de moeder van uw kind nog leeft en gezag draagt. Vandaar ook dat u daar op het internet niets over kunt vinden.

• papa3011

Vriendelijk dank voor je antwoord, Anne-Mieke.

Ik vreesde al dat het zo zou zijn.

• TopCat

Vroeger bestond wel het begrip “toeziend voogd”.

Ik weet nog dat mijn vader door de rechter werd benoemd tot toeziend voogd over 4 minderjarige kinderen van zijn zus, waarvan de man overleed bij een nootlottig ongeval.

Mijn tante moest altijd met mijn vader overleggen over schoolkeuze e.d. Is allemaal prima verlopen, daar niet van.

Bovenstaande vond plaats in de 60er jaren..

Het begrip “toeziend voogd” bestaat dus kennelijk niet meer?

T.C.

• Anne-Mieke

Nee TC, in 1998 is het ‘toeziend voogdijschap’ afgeschaft en kan er dus ook geen ‘toeziend’ voogd meer in een testament worden benoemd. Van voogdij kan tegenwoordig alleen nog maar sprake zijn als de minderjarige helemáál geen gezagdragende ouder meer heeft.

• TopCat

OK, thanks. ;)

T.C.

• ursula74

ook ik ben een gescheiden moeder en de kinderen (bij echtscheiding 9 mnd en 4,5 jr) wonen bij mij.

Ik heb in overleg met een notaris vast laten leggen in mijn testament dat ik niet wil dat de kinderen na mijn overlijden bij hun vader gaan wonen maar bij hun peet ouders gaan wonen. De peetouders zijn in elk geval zeker degene die de financien gaan regelen na mijn evt overlijden.

Er is mij toegezegd dat een rechter uiteindelijk moet beslissen na mijn evt overlijden waar de kinderen wonen, dat wat ik in mijn testament heb staan zeker mee telt maar niet doorslag gevend hoeft te zijn,. De peetouders van de kinderen beheren echter wel hun erfenis/geld dus hun vader kan niks zonder overleg met deze peetouders.

Misschien heb je hier nog wat aan

Sterkte

• Anne-Mieke

ursula74 Schreef:

——————————————————-

> ook ik ben een gescheiden moeder en de kinderen

> (bij echtscheiding 9 mnd en 4,5 jr) wonen bij

> mij.

> Ik heb in overleg met een notaris vast laten

> leggen in mijn testament dat ik niet wil dat de

> kinderen na mijn overlijden bij hun vader gaan

> wonen maar bij hun peet ouders gaan wonen. De

> peetouders zijn in elk geval zeker degene die de

> financien gaan regelen na mijn evt overlijden.

> Er is mij toegezegd dat een rechter uiteindelijk

> moet beslissen na mijn evt overlijden waar de

> kinderen wonen, dat wat ik in mijn testament heb

> staan zeker mee telt maar niet doorslag gevend

> hoeft te zijn,. De peetouders van de kinderen

> beheren echter wel hun erfenis/geld dus hun vader

> kan niks zonder overleg met deze peetouders.

> Misschien heb je hier nog wat aan

> Sterkte

Als er sprake is van gezamenlijk ouderlijk gezag, dan houdt uw ex na uw overlijden automatisch alleen het ouderlijk gezag en is hij degene die mag bepalen waar de kinderen gaan wonen. Daar komt zelfs geen rechter aan te pas!

Alleen als uw ex géén ouderlijk gezag heeft moet, na uw overlijden, de rechter beslissen wie het gezag over de kinderen krijgt. U ex heeft in dat geval echter altijd nog een voorrangspositie. Als hij het ouderlijk gezag over de kinderen opeist (waarmee hij ook zelf kan bepalen waar de kinderen gaan wonen) dan zal hij dat meestal ook krijgen, tenzij er gegronde vrees bestaat dat de belangen van de kinderen daarmee geschaad zullen worden. De bloedband weegt in dergelijke gevallen n.l. het zwaarst (behalve dus als dat niet in het belang is van de kinderen).

Heeft u bij testament het beheer van het geërfde vermogen van de kinderen toegewezen aan de peetouders en uw ex houdt alleen het ouderlijk gezag (of krijgt dat van de rechter), dan kan uw ex inderdaad niet over dat vermogen beschikken. Wel kan hij van de peetouders eisen dat zij rekening en verantwoording aan hem afleggen over dat vermogen zolang de kinderen minderjarig zijn.

• popeyes

Gelukkig heeft jouw gang naar de notaris in 99% van de gevallen geen enkele zin. En wat is het fijn om te lezen dat je in ieder geval flinke kosten hebt gemaakt bij de notaris.

Hoe is het toch mogelijk dat op het moment dat mensen gaan scheiden ze elkaar het licht niet meer in de ogen gunnen, en vervolgens er alles wat in hun macht ligt aan doen om hun ex een hak te zetten?

• Anne-Mieke

Je moet mensen nooit zomaar veroordelen zonder de verdere achtergronden te kennen popeyes. Soms kunnen mensen er n.l. ook weleens heel gegronde redenen voor hebben om niet te willen dat de kinderen na hun overlijden bij hun ex gaan wonen, tóch?