Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

2.2

• info

DEN HAAG - De alimentatie gaat per 1 januari met 2,2 procent omhoog. Dat heeft het ministerie van Justitie maandag bekendgemaakt. De jaarlijkse verhoging van deze bijdrage in de kosten van levensonderhoud gaat automatisch in.

De minister van Justitie stelt het percentage elk jaar vast aan de hand van de ontwikkeling van de salarissen bij bedrijven, de overheid en in andere sectoren.

Als betrokken partijen de verhoging onredelijk vinden, kunnen ze zelf een andere regeling treffen. Als dat niet mogelijk is, kunnen ze aan de rechter vragen iets anders te regelen.

• Anoniem

?

Hoe zit dat dan, als dit jaar word gesteld dat mijn ex bijv. 135,- moet betalen, gaat dan in januari het geheel weer omhoog?

Dat gaat toch uit vanuit het loon? Als het loon niet omhoog gaat, zal de alimentatie toch ook niet omhoog gaan?

• Anne-Mieke

Ja, per januari komt daar dan 2,2% bij. Het gaat er niet om of het loon van je ex al of niet omhoog gaat. Het indexeringspercentage is afhankelijk van de loonindex, vastgesteld door het Centraal Bureau voor de Statistiek op basis van de salarisontwikkeling bij het bedrijfsleven en de overheid.

• Anoniem

Hoi Anne-Mieke, moet ik daar dan zelf achteraan? Of is dat iets waar hij ook bericht van krijgt en de aanpassing op te zien is.

Of moet ik daarvoor weer bij mijn avocaat wezen.

2.2 procent is niet slecht hoor.

• Anoniem

Haha nou dat had ik dus niet goed berekend. Het is maar enkele euro`s

• tienke

ex briefje schrijven, en het is opgelost, en nee hij krijgt geen bericht.de ex van mijn vriend doet het ook e vermeld er bij dat als hij het niet doet , ze de deurwaarder inschakeld, sucses verzekerd.

• Danielle

tienke schreef:

>

> ex briefje schrijven, en het is opgelost, en nee hij krijgt

> geen bericht.de ex van mijn vriend doet het ook e vermeld er

> bij dat als hij het niet doet , ze de deurwaarder inschakeld,

> sucses verzekerd.

Dat laatste snap ik als hij van de verhoging afweet en er zelf geen rekening mee houdt, maar wij wisten dit in het verleden niet eens totdat ik het ergens las. ‘t Zou practischer zijn als iedereen van de verhoging op de hoogte wordt gesteld. Dat scheelt weer de onnodige stress en ruzie’s.

Als de verstandhouding met je ex redelijk is hem gewoon tijdig waarschuwen dan is er niets aan't handje. Mocht ie denken dat je em voor de gek houdt, em doorverwijzen naar z'n advocaat.

• Anoniem

Hoe zit het als mijn ex in januari loonsverhoging krijgt.

Stel dat is 50,- pm.

Hij moet met vermeerdering van inkomen ook de alimentatie verhogen.

Hoeveel moet hij da afstaan van bijv. 50,- verhoging? De helft?

• Anne-Mieke

Vaak staat in het echtscheidingsconvenant bij de afspraak over de alimentatie dat deze elk jaar verhoogd wordt met de wettelijke indexering, maar dat is dus niet altijd het geval. En dan kun je het de alimentatieplichtige inderdaad moeilijk kwalijk nemen als deze van niets weet. Even schriftelijk erop wijzen is dan vaak al voldoende.

• Anne-Mieke

Loonsverhoging betekent niet dat de alimentatie automatisch verhoogd moet worden (buiten de wettelijke indexering). Daarvoor kun je evt. wél bij de rechter een verzoek tot herberekening indienen.

En is in het convenant afgesproken dat bij verhoging van het inkomen ook de alimentatie verhoogd moet worden (buiten de wettelijke indexering), dan zal ook dat op grond van een nieuwe draagkrachtberekening moeten gebeuren. In dat geval hoef je dan alleen niet opnieuw naar de rechter.