Frank Schreef:
——————————————————-
> Ook ik spreek uit ervaring en ben het daarom in
> het geheel niet met Anne-Mieke eens.
Wat jouw ervaring is doet niets af aan mijn persoonlijke ervaring.
> Als kidsfirst
> zich niet laat uitschrijven dan loopt hij het
> risico dat zijn ex melding maakt bij de gemeente
> dat kidsfirst niet woonachtig is op dat adres.
Klopt, en zeker als zijn ex een bijstandsuitkering nodig heeft is dat risico dus groot.
> Uiteraard dient de gemeente, volgens de
> procedures, een onderzoek te starten, die er zelfs
> uiteindeijk toe kan leiden dat de gemeente een
> brief stuurt naar het adres waar kidsfirst is
> ingeschreven om te controleren of hij daar echt
> woont.
In mijn geval stuurde de gemeente die brief al binnen drie maanden nadat mijn ex bij de gemeente had gemeld dat ik niet meer op zijn adres woonde.
> Mocht kidsfirst inderdaad niet ingeschreven
> staan op het adres waar de gemeente hem probeert
> te bereiken en de gemeente is onbekend met de
> situatie, dan kan kidsfirst uiteindelijk worden
> uitgeschreven zonder elders ingeschreven te staan.
In mijn geval gebeurde dat zelfs ondanks dat de gemeente bekend was met de situatie!
Ik woonde toendertijd noodgedwongen (met kind) in een caravannetje op een camping waar ik me van de campingeigenaar niet in mocht laten schrijven. Als ik me n.l. op het adres van die camping in zou schijven, dan zou de gemeente dat zien als ‘permanente bewoning’ en hing de campingeigenaar een flinke boete boven het hoofd omdat ‘permanente bewoning’ op die camping niet was toegestaan. Daarom stond ik bij de gemeente nog ingeschreven op het adres van mijn ex. Met toestemming van mijn ex overigens!
> Maar deze procedure duurt minimaal enkele maanden,
> en kan in de praktijk heel lang gerekt duren, en
> zelfs langer, als kidsfirst de situatie uitlegt
> aan de gemeente.
Mijn gemeente trok zich anders nergens iets van aan.
Toen ex zogauw ik op die camping woonde achter mijn rug om bij de gemeente ging melden dat ik niet meer op zijn adres woonde, stelde de gemeente n.l. onmiddelijk een adresonderzoek in en lag er binnen drie maanden een aan mij gerichte brief van de gemeente in de brievenbus van ex met de mededeling dat ik, als ik niet binnen vijf dagen aangifte zou doen van mijn nieuwe woonadres, uitgeschreven zou worden uit de Gemeentelijke Basisadministratie (GBA) En dat is dus ook gebeurd onmiddelijk na die vijf dagen-termijn! Mijn ex had die brief n.l. expres achter gehouden. Een van de kinderen die nog bij ex woonden vond hem (plus andere aan mij gerichte post) bij toeval tussen de stapel oud papier van ex en kon die pas aan mij doorspelen toen het al te laat was en de gemeente mij dus al had uitgeschreven. En dat ondanks dat de gemeente van mijn situatie op de hoogte was en wist dat ik op die camping woonde! Reactie van de gemeente achteraf; ‘Tja, het is niet onze schuld dat uw ex uw post niet aan u doorspeelt en dan had u zich maar tijdelijk op een ander adres in moeten laten schrijven’. Had ik ook gedaan, als iemand me van tevoren op dat risico van uitschrijving door mijn ex had gewezen!
> In de praktijk duurt deze periode
> lang genoeg om kidsfirst ruimschoots de
> gelegenheid te geven andere woonruimte te vinden.
In mijn geval dus niet. Ik heb ondanks extra inschrijftijd omdat er een minderjarig kind bij mij bleef wonen toch nog anderhalf jaar moeten wachten voor ik in aanmerking kwam voor een huurwoning. En tegenwoordig is de wachttijd voor een huurwoning van de woningbouw in de meeste gemeentes nog veel langer en kom je doorgaans nooit in aanmerking voor extra inschrijftijd of urgentie als er geen minderjarige kinderen bij je blijven wonen. Meestal heb je alleen kans om snel een andere woning te vinden als je in de vrije sector kunt huren of kunt kopen. De meeste gemeentes streven ernaar om een adresonderzoek binnen drie maanden af te ronden en gaan onmiddelijk na afloop van zo'n onderzoek over tot uitschrijving als betrokkene zich niet binnen de in de brief gestelde termijn op een ander adres inschrijft.
> De praktijk leert mij dat kidsfirst deze problemen
> kan voorkomen door zelf contact op te nemen met de
> gemeente om de situatie uit te leggen. Gemeenten
> hebben veelal begrip voor de situatie, (dat is wat
> ik zelf heb meegemaakt en gehoord heb van
> lotgenoten,) waarin mensen tijdelijk zitten
> tijdens de periode van scheiden.
Niet de theorie, maar de praktijk heeft mij dus geleerd dat je deze problemen ook weleens niet kunt voorkomen door zelf contact op te nemen met de gemeente om de situatie uit te leggen.
> Beetje jammer dat
> Anne-Mieke zich beperkt door de theorie terwijl de
> praktijk zo anders is.
Ik heb me dus allerminst alleen beperkt tot de theorie!
Wat jij hebt meegemaakt en gehoord hebt van andere lotgenoten staat haaks op wat ik in de praktijk heb meegemaakt.
Vandaar ook mijn waarschuwing waarvan ik hoop dat kidsfirst die ter harte zal nemen.