Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

partnerallimentatie

• nico

Hallo ik heb een vraag over eventuele partnerallimentatie.Mn vrouw en ik gaan scheiden we hebben alles onderling al keurig geregeld, verdeling huis ,inboedel etc etc.

Nu komt waarschijnlijk de partner allimentatie aan de beurt de financiele situatie is als volgt:

Mijn inkomen 1400 euro netto (wao uitkering).

haar inkomen 950 euro netto voor 25 uur per week werken.

Er zijn geen kinderen meer in huis.

Mijn huidige lasten huur , zorgverzekering etc bedraagt (zonder levensonderhoud)

900 euro per maand. Kan iemand mij vertellen hoeveel dan ongeveer een partnerallimentatie per maand is ? alvast bedankt

• Nicole

Ik vrees dat er niet veel voor haar overblijft, ze werkt zelfs haar ( bijna) eigen kostje bij elkaar en jij houdt niet veel over. Wat ik al niet begrijp is dat je ex van jouw wao uitkering nog mee moet profiteren, ook al zijn jullie straks gescheiden. Staat ze erop dat ze dat van je krijgt of vraag je dat uit voorzorg? Een advocaat kan een uiteindelijke berekening maken, hier is door prikkers denk ik weinig over te zeggen omdat wij jullie verdere situatie niet kennen.

Partneralimentatie zou verboden moeten worden, het is iets uit de middeleeuwen en gescheiden betekent wat mij betreft ook gescheiden van financiën.

• Henk

Partneralimentatie zou verboden moeten worden, het is iets uit de middeleeuwen en gescheiden betekent wat mij betreft ook gescheiden van financiën.

-

Nicole for President! :D

• Nicole

Thanks Henk :D:D:D

• Danielle

Nicole schreef:

> Partneralimentatie zou verboden moeten worden, het is iets

> uit de middeleeuwen en gescheiden betekent wat mij betreft

> ook gescheiden van financiën.

Vreemde zaak is dat PA jaaaaaaren geleden niet eens bestond, maar de één of andere mafkees vond het belangrijk dat het wel ingevoerd werd. Okee, in sommige gevallen is het goed dat het er is, maar er zou toch een goede grens getrokken moeten worden. Die ontbreekt nu.

Men zegt trouwens bezig te zijn om het trouwen in gemeenschap van goederen ongeveer hetzelfde te laten lopen als trouwen op huwelijkse voorwaarden. Dus beide partijen brengen een lijst in met wat zij bezitten op het moment van trouwen. Werd wel eens tijd ook.

• Kortjakje

Beetje kort door de bocht.

Ik heb meneer meer 6 jaar lang onderhouden, zodat hij full-time kon studeren. Ook het huishouden kwam voor 75% op mij neer.

Nu heeft hij een zeer goede baan en zou het mijn beurt zijn om te gaan studeren.

Maar nee, meneer ziet het niet meer zitten met ons…

Ik dacht toch echt wel dat ik dan recht op alimentatie heb, of vind je dat ook middeleeuws?

• Nicole

Ja dat vind ik nog steeds middeleeuws. Je scheidt van hem, wil je dan nog steeds met hem te maken hebben? Het is nu eenmaal zo gelopen tijdens jullie huwelijk. Het had ook anders kunnen zijn, een man met een heleboel geld en je had hem kaal kunnen plukken. Ga je dan na de scheiding verder met kaal plukken?

• Kim

Ik ben het inderdaad met Nicole eens.. Ik vindt dat als je scheid van tafel en bed,

dat je dan ook geen recht meer hebt op het geld van de ander. Je hebt het zelf 6 jaar lang toegelaten, je had er ook een stokje voor kunnen steken. Lijkt mij.. Groetjes Kim

• Johan

Ook ik ben van mening dat partneralimentatie niet meer van deze tijd is.

Maar wie zorgt dan in jullie ogen voor de partner die geen inkomen heeft ?

Hoe komt die zo snel aan inkomen ?

Misschien is deze persoon al wel 20 jaar niet actief geweest in het arbeidsproces..

Kan die dan volgens jullie aanspraak maken op een bijstandsuitkering ?

Een bijstandsuitkering waar de hele maatschappij dan voor opdraait ??

Ik zie uit naar jullie reacties…

Ik ben bang dat jullie veelal in je eigen straatje kijken en meestal dan ook nog niet verder als de neus lang is…

Met vriendelijke groet,

Johan.

• Danielle

Nu even naar de situatie hier gekeken. Die ging als volgt: mijn vriend was zo'n 6 jaar getrouwd. Van het één op het ander (zonder enige aanleiding) besloot zijn toenmalige vrouw dat ze wilde scheiden. Er zijn 3 minderjarige kinderen bij betrokken. Mevrouw wist al een tijdje dat ze wilde scheiden.

In zo'n geval als deze zeg ik op mijn beurt…je wil geen moeite doen om je huwelijk te laten werken, maar wil van je partner af? Zeker als je het dan al geruime tijd van tevoren weet, dan zorg je ook maar dat je je inkomen op de rails hebt vòòr de scheiding!

Mijn vriend wilde helemaal niet scheiden. Zij wel. Moet hij dan maar in haar onderhoud voorzien? Mijn mening…NIET DUS!! Maak je bewust de keuze om te scheiden terwijl er geen aanwijsbare reden is/ geen moeite gedaan om je huwelijk te laten werken => geen alimentatie!!

Gelukkig hadden wij een rechter die wijs besloot. Ex hier kreeg geen PA. Daarnaast kijk ik dan ook nog even naar een punt als…de uit huis gezette neemt alle huwelijkse schulden op zich => geen PA.

En een bijstandsuitkering is niet verkeerd….MITS de persoon in kwestie daadwerkelijk verplicht wordt om werk te zoeken en binnen een bepaalde periode ook werk aanneemt. Dat daar eens werkelijk goed aandacht aan besteed gaat worden en niet die slappe hap van nu (maar da's een droom).

Uitzonderingen daar gelaten. Je kunt iemand die arbeidsongeschikt is niet dwingen toch te werken, want dat schiet ten eerste niet op en ten tweede kost dat de maatschappij nog meer dan die uitkering.