Welkom op het forum van startpagina!

Dit forum staat op alleen-lezen. Je kan hier informatie zoeken en oude berichten terugvinden, maar geen nieuwe berichten plaatsen.

Naar overzicht van alle forums

Kromme wetgeving

• Anne-Mieke

De wetgeving is volkomen duidelijk over hoe bij scheiding de boedel verdeeld dient te worden. Als de ex van Harmen na de scheiding de complete inboedel heeft gehouden, de opbrengst uit de verkoop van de woning heeft gehouden en de voormalige gezamenlijk auto heeft verkocht en het geld in eigen zak heeft gestoken dan ligt dat dus niet aan de wetgeving, maar eerder aan de eigen nalatigheid van Harmen of aan het slechte verweer van zijn advocaat. Harmen zou m.i. zijn boosheid beter kunnen richten op zijn advocaat i.p.v. de wetgeving de schuld te geven.

• Anne-Mieke

Welnee, ik ben een gescheiden, hardwerkende moeder (met vijf kinderen) die hertrouwd is met een al even hardwerkende gescheiden vader (met twee kinderen bij zijn ex). Daardoor heb ik ervaring met zowel het ontvangen van kinderalimentatie als het betalen, door mijn man, van verhaalsbijdrage aan de gemeente van mijn man's ex (voor haar bijstandsuitkering) en het betalen van kinderalimentatie. Ik heb een ex die de omgangsregeling tussen mij en onze oudste kinderen dwarsboomde nadat ik die kinderen bij de scheiding in (toen nog) goed overleg en vertrouwen bij hem liet wonen, omdat ik het huis niet kon betalen en ik het beter voor ze vond dat ze in hun vertrouwde omgeving zouden kunnen blijven. Om diezelfde reden had ik ook besloten de gehele inboedel en de auto bij mijn ex achter te laten en met het geld van de overwaarde van onze woning voor mezelf een nieuwe inboedel en auto te kopen. Ik heb zelfs genoegen genomen met minder dan de helft van de overwaarde om het mijn ex mogelijk te maken mij uit te kopen. Daardoor heb ikzelf noodgedwongen ruim een jaar lang met ons jongste kind in een caravannetje van 2 bij 5 moeten bivakkeren voor ik in aanmerking kwam voor een huurwoning. Kort na de scheiding verkocht mijn ex de woning met veel winst en ging met de oudste kinderen in een afgelegen gehucht wonen. De oudste kinderen besloten toen om bij mij te komen wonen en toen kreeg ik te maken met een ex die alles in het werk stelde om onder zijn onderhoudsplicht uit te komen. En het ging dan alleen om KA, want op PA heb ik nooit een beroep gedaan. Daarbij heb ik nog te maken gehad met geweld en doodsbedreigingen door de ex-vrouw van mijn huidige echtgenoot. Een ex-vrouw die vanwege haar gok- en medicijnverslaving haar kinderen ernstig verwaarloosde, maar die tóch de kinderen kreeg toegewezen. Een ex-vrouw die vervolgens de omgangsregeling tussen mijn man en zijn kinderen dwarsboomde, die mijn man bij de scheiding met torenhoge schulden opzadelde (veroorzaakt door haar gokverslaving), die jarenlang stiekum samenwoonde met haar nieuwe partner, met dus onterecht behoud van bijstand en onterecht door mijn man betaalde verhaalsbijdrage etc. etc. etc. (als ik ál mijn persoonlijke ervaringen moet vertellen kan ik beter een boek schrijven)

Maar goed, ik kan ook nog met recht stellen dat het vooral aan mij en mijn (huidige) man heeft gelegen dat alles uiteindelijk weer ten goede is gekeerd en dat wij hierdoor onze zeven kinderen in staat hebben gesteld tot gelukkige volwassenen op te groeien.

Door al die persoonlijke ervaringen én de ervaringen van mensen uit onze kennissenkring ontstond bij mij een tomeloze behoefte naar zoveel mogelijk kennis over alles wat met scheiden te maken heeft. Dat is dan ook de reden dat ik me véél verder dan gemiddeld ben gaan verdiepen in deze materie, de wetgeving, de jurisprudentie e.d. Daarbij stoorde ik me aan alle foute antwoorden die op diverse prikborden op vragen over dit onderwerp gegeven worden en heb ik besloten daar iets aan te doen door mijn kennis zoveel mogelijk met die vragenstellers te delen.

Dat wat ik te vertellen heb dan niet altijd hetgene is wat een vragensteller het liefst wil horen, daar ben ik me van bewust. Maar ik vind dat dat geen invloed mag hebben op mijn reacties en probeer dan ook altijd zoveel mogelijk zakelijk te blijven reageren. Andere meningen respecteer ik, maar als die meningen alléén gegrond zijn op persoonlijke ervaringen, dan ga ik dus wél de discussie aan.

Ik prik inmiddels al jarenlang op een aantal prikborden en wie mij daar een beetje heeft gevolgd weet ook dat over het algemeen mijn bijdragen altijd zeer gewaardeerd worden. Het is ook niet voor niets dat mensen via die prikborden mij vaak persoonlijk mailen voor advies. Ik geef dat ook gewoon gratis, een advocaat vraagt daar geld voor. Ik ben allang blij als ik later nog eens te horen krijg dat mijn advies tot iets positiefs heeft geleid (wat gelukkig regelmatig gebeurt).

Mijn enige drijfveer hiervoor is mensenliefde. En dat moet ook wel mijn drijfveer zijn, want anders zou ik wel gek zijn om zoveel van mijn kostbare tijd hierin te steken.

M.a.w.: Ik ben dus zowel vrouw als ervarings- én kennisdeskundige en dus niet een enge kombinatie van vrouw en scheidingsadvocate :)

• wolk

Als ik 3 dagen telaat ben met PA en KA betalen (om wat voor reden dan ook) mag ik mijn kinderen rustig een maand of wat niet zien…… Ondanks wat de rechter heeft beslist omtrend de omgangsregeling. Ik bedoel maar.

• Erik

Anne-Mieke, je hebt inderdaad de nodige kennis op het gebied van de wetgeving. Probleem echter is dat de wetgeving theorie is en niet of nauwelijks wordt aangepast aan de praktijk van alle dag. De wetgeving is verouderd en wordt niet of te wenig getoetst aan de veranderende maatschappij. Zou de wetgever een bedrijf zijn dan was deze allang failliet. De mensen op dit forum ondervinden dagelijks (als je gescheiden bent of in het voortraject zit) dat de wet niet meer van deze tijd is en de vrouw bevoordeeld. Ik weet ook dat veel mannen onder de alimentatie proberen uit te komen (als je de berichten mag geloven), maar in deze onderzoeken staan niet de verhalen erachter. Als je een belachelijk bedrag moet betalen of omdat je ex-vrouw je dwars zit, kan ik me voorstellen dat je minder of helemaal niet meer wilt betalen. Uit onderzoek blijkt ook dat rechters de TREMA normen vaak niet hanteren of anders interpreteren. Rechters hebben geen tijd om aan waarheidsvinding te doen. Advocaten mogen ongestraft met modder gooien en rechters onderzoeken niet of advocaten (of ex-partners) liegen. Co-ouderschap kan eenvoudig door de vrouw worden belemmerd, omdat zij alleen maar hoeft te zorgen dat de relatie met de vader slecht is. Kortom, theorie en praktijk klopen vaak niet. De wet dient vernieuwd te worden. Is mijn stellige overtuiging. En zo zijn er nog heel veel zaken/problemen die de wet niet ondervangt. De emotionele kant wordt onderbelicht. Mannen en vrouwen zijn gelijk is het motto van nu, maar de wet steunt de vrouw. Mannen hebben vaak een inferieure rol na een scheiding daar waar het de opvoeding van de kinderen betreft. Je was vader en nu is je invloed op de kinderen geminimaliseerd. Dat doet zeer. Vroeger was de vader de kostwinner, dat is nu niet altijd meer het geval. De vader van nu is net zo belangrijk als de moeder. Waardeer de vader dan ook in de wetgeving. En als je alimentatie moet betalen en je krijgt er bijna niets voor terug dan betaal je voor niets. Zo ervaar je dat dan gevoelsmatig. Ik kan hier wel over blijven schrijven, maar dan wordt het een onoverzichtelijk geheel.

• ellen00

Ik wil jou inderdaad wel even antwoord geven.

Die 2 linken die je doorgeeft kan ik weinig mee. Het eerste betreft een krantenbericht en het 2e betreft iets van een pagina die vooral gericht is op de vrouw , in hoeverre dat objectief is weet ik niet.

Ik wil je wel even zeggen hoe ik aan mijn redenatie kom. Ik ben ervan overtuigd dat man en vrouw gelijkwaardig aan elkaar zijn en dat beide geslachten als het erop aankomt even aardig of even gemeen kunnen zijn. Ik hoor jou al denken dat de gevangenissen toch vol zitten met in verhouding de meeste mannen……Daarover wil ik hetvolgende zeggen. Als vrouwen de sterkere partij waren geweest was in mijn ogen de situatie omgedraaid.

Zo geldt het in mijn ogen ook voor de alimentatiewetgeving. Over het algemeen zitten de mannen in een andere situatie als de vrouwen. Het is te gek voor woorden om hier de vrouwen af te schilderen als de lieverdjes terwijl die vaak net zo erg zijn.

Ik las laatst op het advocatenprikbord een verhaal van enen Wim Moonen, het is gewoon belachelijk dat niet-verzorgend Nederland niet op een normale manier kan leven omdat ze ooit in een grijs verleden eens kinderen gekregen hebben bij een vrouw die het onderste uit de kan wil. Zelfs opnieuw een gezinnetje stichten is al uit den boze omdat dat “eigen keuze” is en dus meteen afgestraft moet worden. Voor de verzorgende ouders gelden deze beperkingen ook niet. Als zij een nieuw gezin gaan stichten en ze vervolgens niet kunnen werken dan is dat allemaal heel normaal.

Ik baseer me dus inderdaad op wat ik zie en hoor en wat ik erover lees. Ikzelf ben overigens ook ervaringsdeskundige ook aan de kant van de man en ook als alleenstaande moeder.

Wat ik erg vervelend vind is dat de wetgever op alle gebieden de persoon met kinderen beschermd (of het nu de man of de vrouw is) en dat de andere in zijn of haar vet mag gaarkoken (meestal betreft het de man).

Ik heb zelf jaren van het minimum moeten leven maar heb gemerkt dat ik aan alle kanten beschermd was toen ik alleenstaande met kinderen was. De kinderen hadden het goed en kwamen niets tekort, dat was de realiteit. Het tegendeel was ook zo. Toen ik ging samenwonen met een gescheiden man met kinderen die ook maar een modaal inkomen had, werden we aan alle kanten uitgekleed.

Ik wil je verder even wijzen op de webpagina van dwaze vaders. Als jij zo je bedenkingen hebt over wat ik schrijf dan moet je daar maar eens gaan surfen.

Kortom, ik zeg niet dat alle mannen lieverdjes zijn maar zeer zeker ook de vrouwen niet. Bij mij kan het er gewoon niet in dat het zo goed als altijd maar aan de man moet liggen. Dat vind ik onterecht.

Verder hoef jij het helemaal niet met mij eens te zijn, ik respecteer het dat hier in Nederland mensen andere ideeen en gedachten hebben. Graag zou ik dat respect van jou ook willen en me niet op een dominante gefrusteerde manier jouw mening opgedrongen krijgen.

• Danielle

Wat ik merk aan de rechtzaken die wij hier doormaken is dat ondanks dat ex de kinderen heeft zij niet in haar gelijk gesteld wordt (gelukkig maar). De 2 rechters die wij bij 2 verschillende zaken tot nu toe hebben gehad bekeken de zaken nuchter en oordeelden dat de vader in zijn gelijk stond.

Bij onze zaken is het een kwestie geweest van hoofdzakelijk een goede verweerwoord op papier zetten en daar bij eerlijk te zijn. Wij proberen niet met modder te gooien, maar haar modder af te weren. Dat is soms moeilijk, maar het is zaak om daar je tijd voor te nemen en de advocaat van de ander nèt iets te slim af te zijn ;-D

• jose

Bezopen dat je je kinderen dan niet mag zien maar je moet je rekeningen toch ook op tijd betalen.

Automatisch overschrijven en nooit meer problemen

• Anne-Mieke

Dat hoeft ook niet Erik, want ik begrijp wat je bedoelt. Ik verdiep me echter niet alleen in de wetgeving, maar ook in de jurisprudentie en zeker óók in de persoonlijke ervaringen van medeprikkers en van mensen die mij per email benaderen. Dus ik ben heel goed op de hoogte van wat er speelt. Ik weet dus ook wel dat de huidige wetgeving op veel punten niet meer van deze tijd is, dat die veel zaken/problemen niet ondervangt en dat er ook geen sprake is van gelijkheid voor vaders en moeders waar het de opvoeding van de kinderen betreft (het begrip co-ouderschap bestáát in de wetgeving niet eens) etc. etc.

Maar dan nóg is dat geen reden om, zoals hier vaak gebeurt, alle mannen en alle vrouwen over één kam te scheren en er maar vanuit te gaan dat de man altijd alleen maar de dupe is van die wetgeving en de vrouw altijd de bevoordeelde, want dat is dus beslist niet zo. Het omgekeerde komt net zo goed regelmatig voor en ook al is dat minder vaak, dan geeft dat nog niet het recht om bevooroordeeld te reageren (wat dus hier óók regelmatig gebeurt).

Voor wat betreft de verzorging/opvoeding van de kinderen na scheiding is het zéker waar dat vaders meestal de dupe zijn, maar dat wordt toch echt medeveroorzaakt door het feit dat óók tegenwoordig nog in de meeste gezinnen de vader een volledige baan heeft, terwijl moeder meestal part-time werkt. Bij alle gezinnen die ik in mijn omgeving ken (en dat zijn er héél veel) zie ik toch echt dat er maar weinig vaders zijn die het grootste deel van de zorgtaken op zich hebben genomen. ‘Mannen en vrouwen zijn gelijk’ kan dan wel het motto van nu zijn, maar binnen het gezin is daarvan in de meeste gevallen toch nog steeds geen sprake. En als vader degene is die binnen het huwelijk de meeste tijd voor de kinderen zorgt, dan krijgt hij bij scheiding juist meestal ook die kinderen toegewezen. Ook dáárvan zijn genoeg voorbeelden.

Dat de kinderen meestal worden toegewezen aan de ouder die geen hoofdkostwinner was heeft ook een reden. Daardoor wordt n.l. minder vaak een beroep gedaan op de bijstand. Want dát is waar de wetgever zich voorál druk om maakt! De nieuwe alimentatiewetgeving die op stapel stond, maar uiteindelijk niet is doorgegaan, had dan ook tot doel alimentatieplichtigen veel minder te ontzien dan nu, zodat alimentatiegerechtigden minder vaak een beroep op de bijstand zouden hoeven doen.

Als het om kinderalimentatie gaat zijn moeders doorgaans véél vaker de dupe dan vaders, al was het alleen maar omdat een heel groot percentage van die moeders veel te weinig of helemaal géén alimentatie krijgt. Dat vaders de dupe kunnen zijn van hoe de draagkracht wordt berekend is zeker waar, maar daar staat dan weer tegenover dat met de draagkracht van al die moeders die geen of veel te weinig alimentatie ontvangen al helemáál geen rekening wordt gehouden.

En wat ik je nog wilde vragen: Waarom zou je de berichten niet geloven dat veel mannen onder de alimentatie proberen uit te komen, maar geloof je wél de berichten dat vrouwen bevoordeeld worden? En waarom schrijf je wél dat je begrip hebt voor de man die minder of geen alimentatie wil betalen als zijn ex-vrouw hem dwarszit, maar schrijf je niet dat je ook begrip hebt voor de vrouw die zich niet aan de omgangsregeling wil houden als haar ex- man zijn alimentatieverplichting niet nakomt?

Is dat nu juist niet het gevolg van oordelen op grond van vooral persoonlijke ervaringen? Ik lees n.l. over ál die gevallen toch regelmatig de achterliggende verhalen en kan daaruit dus alleen maar concluderen dat aan beide kanten misstanden voorkomen en exen benadeeld worden, zowel mannen als vrouwen.

• Anne-Mieke

Dat die eerste link een krantenbericht is klopt, maar je kunt zelf verifieren bij het LBIO dat dat op waarheid berust (dat heb ik ook gedaan).

De tweede link leidt naar het eindrapport van een interdepartementaal beleidsonderzoek. En de betreffende website (www.emancipatieweb.nl) is de toegangspoort tot het emancipatiebeleid van de rijksoverheid en is gemaakt in opdracht van het Ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap. Hoeveel meer objectief wil jij het dán hebben?

Dat een heel groot deel van de mannen het laat afweten waar het de verantwoording voor de financiele kant van hun kinderen betreft is dus niet zomaar een bedenksel van mijzelf of bedoeld om mannen in een kwaad daglicht te stellen, maar is wel degelijk gegrond! En ik zou ook graag willen geloven dat het anders is, maar dan moet ik daar toch wel eerst de bewijzen van zien.

Daarbij: Ook ík ben ervan overtuigd dat man en vrouw gelijkwaardig aan elkaar zijn en dat beide geslachten als het erop aankomt even aardig of even gemeen kunnen zijn. Ook ík vind het te gek voor woorden om hier de vrouwen af te schilderen als de lieverdjes terwijl die vaak net zo erg zijn (maar ik heb ook nooit verondersteld dat vrouwen lieverdjes zijn!) Ook ik vond het verhaal van Wim Moonen heel triest en een voorbeeld van hoe het niet zou moeten zijn, maar ik sta nog steeds achter mijn reacties aan hem want dat is nu eenmaal de realiteit.

Als een verzorgende ouder een nieuw gezinnetje sticht is dat financieel gezien meestal niet in het nadeel van de kinderen. Als de niet-verzorgende ouder echter een nieuw gezinnetje sticht zou dat vaak wél in het nadeel van de kinderen zijn en dat heeft de wetgever dus willen voorkomen. De wetgever heeft hierbij dus de belangen van het kind als uitgangspunt genomen i.p.v. de belangen van de ouders. Je kunt je inderdaad afvragen of dat redelijk is, zéker gezien het feit dat m.b.t. de omgangsregeling (en vooral de nakoming daarvan) de belangen van het kind óók meestal over het hoofd worden gezien. Die webpagina van dwaze vaders heb ik trouwens van voor naar achter gelezen en ik sta ook absoluut achter hun doelstelling!

Jouw eigen ervaringen zijn natuurlijk nog geen standaard voor anderen, net zo min als mijn eigen ervaringen dat zijn. Ook ik heb jaren van het minimum moeten leven, maar dan wel met vijf kinderen terwijl ik maar voor twee van hen recht op kinderbijslag had. De anderen kregen studiefinanciering, maar daarvan bleef na het betalen van hun studiekosten nagenoeg niets over. Wij konden in die tijd nauwelijks het hoofd boven water houden en de kinderen hebben in die tijd ook beslist niet altijd gekregen wat ze nodig hadden. En ik weet ook dat b.v. mijn buurvrouwtje (alleenstaand en met drie kindjes) zich de hele week kapotwerkt en dan nóg nauwelijks haar huishouden draaiende kan houden. Dat je als alleenstaande met kinderen aan alle kanten beschermd bent geldt dus echt niet voor iedereen! Ik durf ook best te zeggen hoe het steekt als er dan aan de andere kant een ex-man is die samen met zijn nieuwe echtgenoot en haar kinderen in luxe leeft en het voor elkaar krijgt om geen cent kinderalimentatie te hoeven betalen. Ik heb echter nog nóóit gezegd dat het zo goed als altijd aan de man ligt, want dat zou inderdaad onterecht zijn.

Mijn respect had je al, ik vind alleen niet dat je kunt zeggen dat ik jou op een dominante, gefrusteerde manier mijn mening heb opgedrongen want dat is dus beslist niet waar!

• Anne-Mieke

Mijn huidige man betaalt wél altijd op tijd de alimentatie en heeft ook een omgangsregeling, maar mocht zijn kinderen net zo goed regelmatig maandenlang niet zien.